Urgentiewijzer Thuiskompas

Wanneer krijgt u urgentie? 

U krijgt urgentie als er sprake is van een acute woonnoodsituatie die buiten uw schuld om is ontstaan en die u niet zelf kunt oplossen.   

U krijgt in ieder geval géén urgentie

  • Als de noodsituatie door uzelf en niet buiten uw schuld om is ontstaan.
  • Als u de noodsituatie ook kunt oplossen zonder te verhuizen naar een ander huis.
  • Bij een moeilijke thuissituaties of problemen tussen ouders/kinderen in uw huishouden.
  • Als u een kindje krijgt (zwangerschap).
  • Als u zelf een huis had kunnen vinden. Of binnen 3 maanden kunt vinden via Thuiskompas; 
  • Als u wel recht heeft op het huis waarin u nu woont, maar dit recht niet gebruikt.Als uw inkomen of vermogen te hoog is. Daardoor kunt u waarschijnlijk zelf een particulier huurhuis vinden. Of een huis kopen.
  • Als u in de afgelopen 3 jaar al eerder urgentie voor het Thuiskompas-gebied kreeg.  
  • Als u financiële problemen heeft door keuzes die u zelf maakte. 
  • Als uw relatie is verbroken. Een uitzondering is mogelijk als de ouder het ouderlijk gezag en de dagelijkse zorg voor 1 of meer minderjarige kinderen heeft en de kinderen niet bij de andere ouder kunnen wonen.

 

Wat kost het aanvragen van urgentie? 

Het aanvragen van urgentie kost € 25. Als de betaling is ontvangen, nemen wij de aanvraag in behandeling. U betaalt die € 25 altijd. Ook als u geen urgentie krijgt, wij de aanvraag niet kunnen behandelen of als u de aanvraag zelf intrekt.

 

Wat moet u doen? 

Vul stap voor stap de vragen naar waarheid in. Aan het einde maakt u met uw e-mailadres uw dossier aan. U krijgt dan een e-mail met een link om binnen 24 uur te activeren. Daarna logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord en vult alle gegevens aan en uploadt de gevraagde documenten in uw dossier. Tot slot verstuurt u uw aanvraag en betaalt u de kosten. 

 

Waar geldt de urgentie?

Krijgt u urgentie? Dan geldt deze voor een sociaal huurhuis in alle gemeenten die onder het Thuiskompas-gebied vallen. Dit zijn: Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Midden-Groningen, Noordenveld, Ooststellingwerf, Stadskanaal, Steenwijkerland, Tynaarlo, Westerveld, Zwartewaterland.

Welke gegevens zijn nodig?

Stuur zoveel mogelijk stukken mee om het woonprobleem te bewijzen.  Zijn niet alle stukken compleet? Dan  kunnen wij uw aanvraag (nog) niet behandelen. De behandeltermijn (zoals dit staat in  artikel 4:13 van de AWB) wordt dan verlengd. Dit betekent dat het langer duurt voordat er een uitspraak is over uw aanvraag. 

U kunt het beste de volgende stukken verzamelen voordat u de urgentiewijzer invult: 

  • Meest recente inkomensverklaring van de Belastingdienst van alle gezinsleden van 18+ (gratis op te vragen via de belastingtelefoon 0800-0543); 
  • Recente loonstrook of uitkeringsspecificatie van alle gezinsleden van 18+;
  • Stukken waarmee u de probleemsituatie bewijst. En waaruit blijkt dat de probleemsituatie met uw huidige huis te maken heeft; 
  • Als u in een huurhuis woont: kopie van uw huurcontract; 
  • Als u in een koophuis woont: de jaaropgave van de hypotheekverstrekker en de WOZ beschikking van het koophuis; 
  • Overzicht van schulden en/of afbetalingsregeling als die er zijn) ); 
  • Ouderschapsplan en bewijs van het verbreken van de relatie (als er sprake is van het verbreken van de relatie en u minderjarige kinderen heeft). 

Het kan zijn dat er nog meer stukken nodig zijn. Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Wat er nog nodig is, ziet u aan het einde van de urgentiewijzer. 

De stukken kunt u later tijdens de aanvraag uploaden. 

 

Heeft u vragen?
Dan kunt u contact met ons opnemen. Telefonisch zijn wij op dinsdag en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 085 - 049 81 35. U kunt ons ook via het e-mailadres urgentie@thuiskompas.nl een bericht sturen. U moet de urgentie altijd via de urgentiewijzer aanvragen. Dit kan niet via e-mail.